به نام خداوند سمیع و بصیر
معاونت تحقیقات و فناوری مرکز آموزشی-درمانی امام خمینی(ره) ارومیه
برنامه استراتژیک واحد توسعه تحقیقات بالینی - سال1404-1401
رتبه |
رشته |
سمت |
نام و نام خانوادگی |
استاد |
بیهوشی |
ریاست دانشگاه |
دکتر محمد امین ولی زاد حسنلوئی |
استاد |
سم شناسی |
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه |
دکتر صابر قلی زاده |
استادیار |
داخلی- انکولوژی |
معاون تحقیقات و فناوری بیمارستان بیمارستان |
دکتر یوسف روستا |
فلوشیپ |
بیهوشی |
سرپرست واحد توسعه تحقیقات بالینی |
دکتر نازلی کرمی |
دانشیار |
سم شناسی بالینی |
عضو هیئت علمی |
دکتر بهزاد بوشهری |
استادیار |
جراحی عمومی |
عضو هیئت علمی |
دکتر ناصر مسعودی |
دانشیار |
پاتولوژی |
عضو هیئت علمی |
دکتر فریبا عباسی |
استادیار |
جراحی عمومی |
عضو هیئت علمی |
دکتر بهمن علی نژاد |
دانشیار |
داخلی - غدد |
عضو هیئت علمی |
دکتر ندا ولی زاده |
استادیار |
بیهوشی |
عضو هیئت علمی |
دکتر توحید کرمی |
استادیار |
داخلی -غدد |
عضو هیئت علمی |
دکتر لعیا هوشمند |
دانشیار |
ارولوژی |
عضو هیئت علمی |
دکتر سامان فرشید |
استادیار |
پاتولوژی |
عضو هیئت علمی |
دکتر فرزانه حسینی |
استادیار |
داخلی اعصاب |
عضو هیئت علمی |
دکتر رضوان نوروززاده |
استادیار |
اپیدمیولوژی |
عضو هیئت علمی |
دکتر محمد حیدری |
استادیار |
فارماکولوژی بالینی |
عضو هیئت علمی |
دکتر آیدا اسماعیلی |
دانشیار |
سم شناسی بالینی |
عضو هیئت علمی |
دکتر محمد مجیدی |
استادیار |
طب اورژانس |
عضو هیئت علمی |
دکتر بابک چوبی انزلی |
استادیار |
روماتولوژی |
عضو هیئت علمی |
دکتر شهرزاد شکوفی |
استادیار |
جراحی مغز و اعصاب |
عضو هیئت علمی |
دکتر پیمان قلی پور |
استادیار |
روماتولوژی |
عضو هیئت علمی |
دکتر پریسا نورآبادی |
استادیار |
روماتولوژی |
عضو هیئت علمی |
دکتر سید مصطفی سید مردانی |
دکتری تخصصی |
زبان انگلیسی |
ویراستار |
دکتر نازیلا فرخ اسلاملو |
کارشناسی ارشد |
اپیدمیولوژی |
کارشناس پژوهشی |
خانم پروین آیرملوی |
کارشناسی ارشد |
اپیدمیولوژی |
کارشناس پژوهشی |
خانم سیما اشنویی |
پژوهش های بالینی از اهمیت فوق العاده ای به جهت تاثیر آن بر درمان، پیشگیری بیماری ها و توصیف موارد جدید ونادر، کنترل بیماری های شایع منطقه و همچنین امکان انجام مداخلات اثربخش برخوردار است لیکن موانع متعددی در راستای به کارگیری ابزار پژوهش و برخورداری جامعه از نتایج آن وجود دارد.
تلاش جهت توسعه پژوهش های کاربردی و گسترش مرزهای دانش موجب شکل گیری تفکرحمایت از تحقیقات بالینی با استفاده از ظرفیتهای بالقوه بیمارستان ها و اعضا هیئت علمی در بیمارستان های آموزشی درمانی ازطرف معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.
بر این اساس واحدهای توسعه تحقیقات بالینی و شوراهای پژوهشی بیمارستانها با هدف ترغیب و توانمند سازی اعضای هیئت علمی و فراهم نمودن تسهیلات جهت انجام پژوهش در بیمارستانهای آموزشی تشکیل شده اند.
در این راستا حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه نیز پیشنهاد راه اندازی و استقرار این واحد را در بیمارستان امام خمینی ارومیه به وزارت متبوعه ارسال نمود که بحمدالله مورد موافقت قرار گرفت.
این مرکز انتظار دارد با کمک و همراهی اعضاء محترم هیئت علمی بیمارستان اقدامات موثری را در جهت ساماندهی تحقیقات دانشجویی، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در راستای کاربردی کردن آنها و تولید علم در قالب مقالات ، سخنرانی ها و روشها و... به مرحله عمل در آورد.
وضعیت موجود
پژوهش های پزشکی و بالینی که با گسترش شناخت عوامل بیماریزا و اقدامات و پیشگیریهای لازم می تواند موجب ارتقای سطح علمی نیروی انسانی و رشد و بالندگی در توسعه بهینه اقتصادی و اجتماعی شود، متاسفانه عوامل بازدارنده متعددی از قبیل ضعف شدید در سیاست گذاری های کلان پژوهشی، فقدان نظام اولویتگذاری، عدم وجود ارتباط شبکهای بین پژوهشگران، ضعف شدید در زیر ساخت های پژوهشی در کشور و فقدان قابلیت ها و توانمندی های پژوهشی در سطوح مختلف باعث شده است که محقیقن دستاورد در خور توجهی از تلاش های پژوهشگرانه خود در بخش بالینی نداشته باشند.
بخشی از موانع موجود در تحقیقات بالینی میتواند به مواردی نظیر سیاست گذاری های غیرمنطبق بر رسالت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها، نامناسب بودن نظام آموزش بالینی برای تربیت پژوهشگر، ارزشگذاری ضعیف و نامناسب برای فعالیتهای پژوهشی، شفاف نبودن وظایف پژوهشی هیأت علمی، عدم وجود ساختار پژوهشی در گروه های بالینی، ضعف نظام اطلاعات پایه در بخش بالینی (مراکز پزشکی، بانکهای اطلاعاتی)، هدفدار نبودن برنامههای پژوهشی علوم بالینی و ضعف شدید ارتباط بین گروه های بالینی با گروه های علوم پایه، صنعت، آمار و اپیدمیولوژی اطلاق گردد. ولی آنچه در حال حاضر به چشم می خورد عواملی از قبیل نداشتن انگیزه برای تحقیق به دلیل عدم پاسخ به نیازهای مالی محقق، حاکمیت بوروکراسی محض بر مسائل مالی و اداری تحقیق، بیمیلی اساتید به ارتقاء علمی، جدی نبودن سهم تحقیق بر ارتقاء و احساس وجود روابط به جای ضوابط برای تصویب طرحها و فرآیندهای توسعه تحقیق در سطح ملی است. از طرف دیگر نداشتن مهارت کافی در زمینه متدولوژی تحقیق، زبان خارجی، روش دسترسی به منابع، استفاده از رایانه، نحوه نگارش مقاله و پایین بودن سطح کیفی برخی پژوهشگران کشور نیز واقعیتی است که نمی توان براحتی از کنار آن رد شد.
عدم وجود امکانات لجستیکی نیز مزید بر علت می باشد. چرا که محدودیت دسترسی به منابع اعم از نیروی انسانی به عنوان همکار، تجهیزات و مواد مصرفی به خصوص در پروژههایی که ارز خارجی مورد نیاز است، دریافت منابع کامل کتب و ژورنالها و ... و در بخش مربوط به موضوع تحقیق و انتشار نتایج آن میتوان مواردی نظیر تکراری بودن موضوعات، عدم رعایت روش نظامیافته در امر تحقیق پیرامون موضوع انتخابی، مشکلات پذیرش مقالات در مجلات معتبر خارجی بدلیل ضعف متدولوژی و احیاناً موضوعات سیاسی و همچنین مشکلات مالی و کسب روادید در خصوص ارایه مقالات در سمینارها و کنفرانس های خارج از کشور نیز مشکلاتی هستند که محققین ما با آنها درگیر هستند.
در یک بررسی که با هدف تعیین موانع تحقیق در ایران انجام شد از نظر محققین 3 عامل عمده محدود کننده تحقیقات، عدم وجود فرهنگ کار گروهی، قوانین و مقررات محدود کننده مالی و اداری و دیوانسالاری اداری حاکم بر بررسی و تصویب طرحها عنوان گردید.
نقش گسترده دانشگاه ها در پژوهش هر کشور، تنها به حمایت مالی و علمی از مراکز و طرح های تحقیقاتی محدود نمیشود، تربیت و پرورش پژوهشگران از موارد مهمی است که لازمه حفظ نقش دانشگا ها را در امر توسعه پایدار هر کشور پررنگتر میکند.
بر اساس اهمیت تحقیقات بالینی کاربردی و نقش آن در ارتقاء سلامت کشور و از جهت دیگر با توجه به ضعف کیفی و کمی در اینگونه پژوهشها در مجموعه تلاش های پژوهشی دانشگاه های کشور و با توجه به اهداف برنامه چهارم توسعه پزشکی که مراکز « درمانی آموزشی» به مراکز « آموزشی، پژوهشی و درمانی» تبدیل خواهند شد، ضرورت تشکیل واحدهای پژوهشی بالینی در درون فیلد آموزشی درمانی که همان بیمارستان ها میباشند اجتناب ناپذیر است. هدف این واحد ایجاد و ارتقاء توانمندی های پژوهشی و تشویق و ترغیب اعضاء هیئت علمی در انجام پژوهشهای بالینی میباشد.
توسعه کمی و کیفی پژوهش های بالینی و هدایت آنها در جهت بکار گیری نتایج تحقیقات کاربردی و بنیادی
این واحد به عنوان یک مرکز توسعه تحقیقاتی خلاق و پیشرو در زمینه پژوهش های بالینی با گروه های پژوهشی متعدد در سطح کشور و منطقه شناخته خواهد شد.
تحلیل عوامل درونی
اهداف
- توسعه کمی وکیفی پژوهش های بالینی و هدایت آنها به سوی اولویتهای این واحد با همکاری شورای پژوهشی بیمارستان امام خمینی ارومیه برای رسیدن به اهداف اختصاصی.
با توجه به اینکه رسیدن به این هدف تابع مقررات مالی دانشگاه می باشد لذا اقدامات عملی نیز بیشتر بر اساس سیاست گزاری های پولی دانشگاه و به طریق اولی وزارت متبوع خواهد بود. معهذا موارد زیر می تواند به صورت پیشنهاداتی در جهت حمایت مالی از پژوهش های بالینی به مراکز بالاتر تصمیم گیرنده منعکس و پیگیری شود:
ردیف |
عنوان فعالیت |
مسئول اجرا |
شیوه اجرا |
تاریخ شروع |
تاریخ پایان |
شاخص دستیابی |
1 |
برگزاری جلسات کمیته اخلاق |
کارشناس پژوهشی |
برگزاری جلسات ماهانه کمیته اخلاق |
- |
- |
تعداد جلسات |
2 |
برگزاری منظم جلسات شورای پژوهشی واحد جهت تصویب طرح های تحقیقاتی محققین |
کارشناسان پژوهشی |
برگزاری جلسات بصورت منظم روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته |
- |
- |
تعداد جلسات |
3 |
به روز رسانی وب سایت واحد توسعه تحقیقات بالینی |
کارشناس پژوهشی واحد |
آپدیت کردن مطالب سایت |
- |
- |
صفحه وب سایت واحد در سایت بیمارستان و سایت اصلی دانشگاه علوم پزشکی در دسترس است. |
4 |
مشاوره های اپیدمیولوژی و آماری |
متخصصان اپیدمیولوژی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره های اپیدمیولوژی و آماری بصورت روزانه برای اعضای هیئت علمی و محققین و دانشجویان انجام می شود. |
5 |
مشاوره های زبان انگلیسی |
متخصص زبان انگلیسی مستقر در واحد |
مشاوره در جهت نحوه تهیه و تنظیم مقاله از نظر رعایت اصول مقاله نویسی ، ویرایش، رعایت نکات دستور زبان انگلیسی و ... |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه برای اعضای هیئت علمی و محققین و دانشجویان انجام می شود. |
6 |
آموزش نحوه تهیه مقاله و تعیین مجله مناسب جهت ارسال مقاله |
متخصصان اپیدمیولوژی و زبان انگلیسی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
7 |
آموزش چگونگی جستجوی منابع تحقیقاتی برای اساتید، رزیدنت ها و اینترن ها و سایر محققین به منظور هدفمند کردن جستجو در وب ها و دستیابی به مقالات معتبر |
کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
8 |
آموزش چگونگی ورود اطلاعات در نرم افزارهای آماری |
کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
9 |
آموزش مقدماتی Excel و SPSS و سایر نرم افزارهای آماری بنا به درخواست برای محققین در تمام سطوح |
کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
10 |
آموزش چگونگی نوشتن پروپوزال برای دانشجویان محترم پزشکی، کارشناسی ارشد و رزیدنت ها |
کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
11 |
مشاوره در نحوه رفرنس نویسی و آموزش نرم افزار End note |
کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
12 |
ارائه ی مشاوره در طراحی و متدولوژی انواع مطالعات |
کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
13 |
مشاوره جهت چگونگی پذیرش و چاپ مقالات در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ارائه اطلاعات مورد نیاز محققین در حیطه های مختلف تحقیقات بالینی در مجلات معتبر |
متخصصان اپیدمیولوژی و زبان انگلیسی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
14 |
همکاری با اساتید محترم در جهت استفاده از نتایج کارهای تحقیقاتی آنها برای تهیه مقالات بمنظور افزایش تعداد مقالات |
کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی و متخصص زبان انگلیسی مستقر در واحد |
ارائه مشاوره های لازم |
- |
- |
مشاوره ها بصورت روزانه انجام می شوند |
15 |
برگزاری کارگاه های آموزشی |
متخصصان اپیدمیولوژی و زبان انگلیسی مستقر در واحد |
برگزاری کارگاه |
26/11/1401 10/12/1401 |
26/11/1401 10/11/1401 |
دو کارگاه با عنوان "طراحی و تحلیل کارآزمایی های بالینی متقاطع: Cross-over clinical trials" توسط دکتر محمد حیدری و "چالش های موجود در نوشتن مقالات پزشکی: تفاوت بین نوشتاری آکادمیک و دیگر سبک های نوشتاری" توسط دکتر نازیلا فرخ اسلاملو برگزار گردید. |