
واحد توسعه تحقیقات بالینی - مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه
فهرست مطالب
مقدمه
پژوهش های بالینی از اهمیت فوق العاده ای به جهت تاثیر آن بر درمان، پیشگیری بیماری ها و توصیف موارد جدید و نادر، کنترل بیماری های شایع منطقه و همچنین امکان انجام مداخلات اثربخش برخوردار است لیکن موانع متعددی در راستای به کارگیری ابزار پژوهش و برخورداری جامعه از نتایج آن وجود دارد. تلاش جهت توسعه پژوهش های کاربردی و گسترش مرزهای دانش موجب شکل گیری تفکرحمایت از تحقیقات بالینی با استفاده از ظرفیتهای بالقوه بیمارستان ها و اعضا هیئت علمی در بیمارستان های آموزشی درمانی ازطرف معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. بر این اساس واحدهای توسعه تحقیقات بالینی و شوراهای پژوهشی بیمارستانها با هدف ترغیب و توانمند سازی اعضای هیئت علمی و فراهم نمودن تسهیلات جهت انجام پژوهش در بیمارستانهای آموزشی تشکیل شده اند. در این راستا حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه نیز پیشنهاد راه اندازی و استقرار این واحد را در بیمارستان امام خمینی ارومیه به وزارت متبوعه ارسال نمود که بحمدالله مورد موافقت قرار گرفت. این مرکز انتظار دارد با کمک و همراهی اعضاء محترم هیئت علمی بیمارستان اقدامات موثری را در جهت ساماندهی تحقیقات دانشجویی، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در راستای کاربردی کردن آنها و تولید علم در قالب مقالات ، سخنرانی ها و روشها و... به مرحله عمل در آورد.
تعیین رسالت، دورنما و ارزش ها، ذینفعان
برنامه استراتژیک با در نظر گرفتن رسالت، چشم انداز و ارزشهای سازمانی با اهداف بلندمدت و کوتاه مدت طراحی شده است. در این برنامه، محورهای استراتژیکی این واحد طرح ریزی شده است.
رسالت (mission):
با توجه به موقعیت و ویژگی های خاص استان آذربایجان غربی بستر مناسبی را برای ارتقاء ظرفیت های پژوهشی و افزایش سطح کیفی و کمی آنها و بکارگیری نتایج تحقیقات کاربردی و بنیادی با تأکید بر پژوهش های بالینی فراهم آوریم.
چشم انداز (vision):
چشم انداز این واحد ایجاد مجموعه ای خلاق و پیشرو در زمینه پژوهش های بالینی و ارتقای سلامت و بهداشت است که بنا دارد با تولید دانش و فناوری تحقیقات در جهت افزایش آگاهی و حفظ ارتقای سطح سلامت جامعه در حد استانداردهای جهانی و اصلاح آن استانداردها در حد بضاعت خویش گام بردارد. امید است این واحد به عنوان یک مرکز توسعه تحقیقاتی خلاق و پیشرو در زمینه پژوهش های بالینی با گروه های پژوهشی متعدد در سطح کشور و منطقه شناخته خواهد شد.
ارزش های سازمانی (values):
تحلیل عوامل درونی و بیرونی
|
|
برنامه عملیاتی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ( ره ) ارومیه در سال 1403 G4: بهبود و ارتقاء فرآیندهای پژوهشی :S1 ارتقاء کمی و کیفی پژوهش های کاربردی و بنیادی O1: افزایش کیفیت و کمیت مقالات (افزایش تعداد کل مقالات از 25 مقاله به 30 مقاله و تعداد مقالات ISI و PubMed از 10 به 15 مقاله تا پایان سال 1403) |
|
|
ردیف |
اقدامات و روش ها |
مسئول انجام کار |
شاخص ارزیابی |
روش ارزیابی |
اعتبار مالی مورد نیاز |
زمان شروع |
زمان پایان |
گانت چارت |
|||||||||||
|
فروردین |
اردیبهشت |
خرداد |
تیر |
مرداد |
شهریور |
مهر |
آبان |
آذر |
دی |
بهمن |
اسفند |
||||||||
|
1 |
اطلاع رسانی به اعضای محترم هیئت علمی در خصوص درج وابستگی سازمان بصورت صحیح در مقالات |
کارشناس پژوهشی واحد |
تعداد نامه های ارسال شده به اعضای هیات علمی در وب سایت بیمارستان |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
ارائه ی مشاوره های لازم در طراحی و متدلوژی انواع مطالعات دارای رتبه علمی بالاتر (مطالعات کارآزمایی بالین، مرور سیستماتیک و متاآنالیز) |
متخصص اپیدمیولوژی و کارشناسان پژوهشی مستقر در واحد |
تعداد جلسات مشاوره برگزار شده برای اعضای هیات علمی و دانشجویان |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
مشاوره در خصوص انجام آنالیزهای پیشرفته آماری از جمله متاآنالیز شبکه ای، تحلیل های cross over، آنالیز داده های طولی، آنالیز کوواریانس، تحلیل داده ها با نرم افزار stata |
متخصص اپیدمیولوژی |
تعداد جلسات مشاوره برگزار شده برای اعضای هیات علمی و دانشجویان |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
مشاوره ی زبان انگلیسی در خصوص نحوه تدوین و ویراستاری مقالات بصورت آکادمیک |
متخصص زبان انگلیسی مستقر در واحد |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
آموزش نحوه ی جستجو در پایگاه های علمی معتبر ازجمله web of sciences، pubmed، Medscape |
متخصص اپیدمیولوژی و کارشناسان پژوهشی مستقر در واحد |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
مشاوره جهت چگونگی پذیرش و چاپ مقالات در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ارائه اطلاعات مورد نیاز محققین در حیطه های مختلف تحقیقات بالینی |
کارشناسان پژوهشی مستقر در واحد |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
برگزاری کارگاه در خصوص نگارش مقالات بالینی بصورت آکادمیک |
متخصص زبان انگلیسی مستقر در واحد |
تعداد کارگاه های برگزار شده |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
همکاری با اساتید محترم در جهت استفاده از نتایج کارهای تحقیقاتی آنها برای تهیه مقالات بمنظور افزایش تعداد مقالات |
اعضای واحد |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
جذب دانشجویان علاقه مند و فعال در زمینه پژوهش و مقاله نویسی |
کارشناسان پژوهشی مستقر در واحد |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
بروز رسانی وب سایت واحد توسعه تحقیقات بالینی به عنوان یک پل ارتباطی بین واحد و محققین به منظور آگاهی از برنامه های آموزشی، اولویت های تحقیقاتی |
کارشناسان پژوهشی مستقر در واحد |
- |
مشاهده |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
آموزش چگونگی ورود اطلاعات در نرم افزارهای آماری |
کارشناسان پژوهشی مستقر در واحد |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شاخص برنامه |
|||||||
|
عنوان شاخص: تعداد مقالات چاپ شده |
|||||||
|
فرمول شاخص |
تعداد مقالات چاپ شده |
مسئول اندازه گیری: واحد توسعه تحقیقات بالینی |
مسئول پایش: تیم مدیریت و رهبری |
نوع شاخص: فرآیندی |
موضوع شاخص: غیر بالینی |
||
|
بازه زمانی: 3 ماه |
واحد اندازه گیری: تعداد |
میزان هدف: 30 مقاله چاپ شده |
نحوه اندازه گیری: مشاهده و بررسی مستندات |
بعد کیفی شاخص: کارایی |
|||
|
عناوین |
وضعیت مطلوب (شاخص هدف) |
|
درصد تحقق شاخص |
||||
|
درصد پیشرفت تحقق اجرای برنامه در سال 1403 |
|
سه ماهه اول |
سه ماهه دوم |
سه ماهه سوم |
سه ماهه چهارم |
||
|
|
|
|
|
||||
|
شاخص برنامه |
|||||||
|
عنوان شاخص: تعداد مقالات چاپ شده در نمایه های ISI و PubMed |
|||||||
|
فرمول شاخص |
تعداد مقالات چاپ شده در نمایه های ISI و PubMed |
مسئول اندازه گیری: واحد توسعه تحقیقات بالینی |
مسئول پایش: تیم مدیریت و رهبری |
نوع شاخص: فرآیندی |
موضوع شاخص: غیر بالینی |
||
|
بازه زمانی: 3 ماه |
واحد اندازه گیری: تعداد |
میزان هدف: 15 مقاله چاپ شده در نمایه های ISI و PubMed |
نحوه اندازه گیری: مشاهده و بررسی مستندات |
بعد کیفی شاخص: کارایی |
|||
|
عناوین |
وضعیت مطلوب (شاخص هدف) |
|
درصد تحقق شاخص |
||||
|
درصد پیشرفت تحقق اجرای برنامه در سال 1403 |
|
سه ماهه اول |
سه ماهه دوم |
سه ماهه سوم |
سه ماهه چهارم |
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
برنامه عملیاتی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ( ره ) ارومیه در سال 1403 G4: بهبود و ارتقاء فرآیندهای آموزشی و پژوهشی :S1 ارتقاء کمی و کیفی پژوهش های کاربردی و بنیادی در راستای پاسخگویی به نیازها جامعه در عرصه ی سلامت و ارتقاء عدالت پژوهشی O2: افزایش تعداد کارگاه ها از 4 مورد در سال 1402 تا 10 مورد تا پایان سال 1403 |
|
|
ردیف |
اقدامات و روش ها |
مسئول انجام کار |
شاخص ارزیابی |
روش ارزیابی |
اعتبار مالی مورد نیاز |
زمان شروع |
زمان پایان |
گانت چارت |
|||||||||||
|
فروردین |
اردیبهشت |
خرداد |
تیر |
مرداد |
شهریور |
مهر |
آبان |
آذر |
دی |
بهمن |
اسفند |
||||||||
|
1 |
دعوت به همکاری اعضای محترم هیئت علمی جهت برگزاری کارگاه |
اعضای هیئت علمی |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
فراهم آوردن تسهیلات مورد نیاز از جمله انجام مکاتبات اداری، هماهنگی محل برگزاری کارگاه |
کارشناس پژوهشی |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
برگزاری کارگاه ها بصورت مجازی |
اعضای هیئت علمی |
- |
تعداد کارگاه های برگزار شده |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
اطلاع رسانی برگزاری کارگاه در سایت دانشگاه جهت فراهم نمودن امکان حضور حداکثری علاقمندان |
کارشناس پژوهشی |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
صدور گواهی برای مدرسین و شرکت کنندگان کارگاه تحت نظارت معاونت پژوهشی دانشگاه |
معاونت پژوهشی |
- |
تعداد گواهی های صادر شده |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شاخص برنامه |
|||||||
|
عنوان شاخص: تعداد کارگاه های برگزار شده |
|||||||
|
فرمول شاخص |
تعداد کارگاه های برگزار شده |
مسئول اندازه گیری: واحد توسعه تحقیقات بالینی |
مسئول پایش: تیم مدیریت و رهبری |
نوع شاخص: فرآیندی |
موضوع شاخص: غیر بالینی |
||
|
بازه زمانی: 3 ماه |
واحد اندازه گیری: درصد |
میزان هدف: 10 مورد کارگاه برگزار شده |
نحوه اندازه گیری: تعداد کارگاه های برگزار شده |
بعد کیفی شاخص: کارایی |
|||
|
عناوین |
وضعیت مطلوب (شاخص هدف) |
10 مورد کارگاه برگزار شده |
درصد تحقق شاخص |
||||
|
درصد پیشرفت تحقق اجرای برنامه در سال 1403 |
|
سه ماهه اول |
سه ماهه دوم |
سه ماهه سوم |
سه ماهه چهارم |
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
برنامه عملیاتی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ( ره ) ارومیه در سال 1403 G4: بهبود و ارتقاء فرآیندهای آموزشی و پژوهشی :S1 ارتقاء کمی و کیفی پژوهش های کاربردی و بنیادی در راستای پاسخگویی به نیازها جامعه در عرصه ی سلامت و ارتقاء عدالت پژوهشی O3: ایجاد یک بانک اطلاعاتی داده تا پایان سال 1403 |
|
|
ردیف |
اقدامات و روش ها |
مسئول انجام کار |
شاخص ارزیابی |
روش ارزیابی |
اعتبار مالی مورد نیاز |
زمان شروع |
زمان پایان |
گانت چارت |
|||||||||||
|
فروردین |
اردیبهشت |
خرداد |
تیر |
مرداد |
شهریور |
مهر |
آبان |
آذر |
دی |
بهمن |
اسفند |
||||||||
|
1 |
بررسی و کسب اطلاعات لازم در خصوص امکان ایجاد بانک داده |
کارشناسان پژوهشی |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
انجام مکاتبات با گروه های آموزشی مستقر در بیمارستان |
کارشناسان پژوهشی |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
تصویب نهائی بانک داده مورد نظر |
کارشناسان پژوهشی |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
بکارگیری کارشناس مربوطه برای ثبت داده ها |
سرپرست واحد |
- |
بررسی مستندات |
- |
فروردین |
اسفند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شاخص برنامه |
|||||||
|
عنوان شاخص: ایجاد بانک اطلاعاتی داده |
|||||||
|
فرمول شاخص |
تعداد موارد اجرا شده به کل موارد تعیین شده در برنامه *100 |
مسئول اندازه گیری: واحد توسعه تحقیقات بالینی |
مسئول پایش: تیم مدیریت و رهبری |
نوع شاخص: فرآیندی |
موضوع شاخص: غیر بالینی |
||
|
بازه زمانی: 3 ماه |
واحد اندازه گیری: درصد |
میزان هدف: ایجاد بانک اطلاعاتی داده |
نحوه اندازه گیری: مشاهده و بررسی مستندات |
بعد کیفی شاخص: کارایی |
|||
|
عناوین |
وضعیت مطلوب (شاخص هدف) |
ایجاد بانک اطلاعاتی داده |
درصد تحقق شاخص |
||||
|
درصد پیشرفت تحقق اجرای برنامه در سال 1403 |
|
سه ماهه اول |
سه ماهه دوم |
سه ماهه سوم |
سه ماهه چهارم |
||
|
|
|
|
|
||||